Midsommar 2008


Midsommar

kan betyda den tidpunkt som infaller mitt på sommaren, men används vanligen för att beteckna firandet kring sommarsolståndet. Ursprunget till midsommar är förkristet, men kyrkan har valt att fira Johannes döparens födelse vid samma tidpunkt. Idag firas midsommar i Sverige med dans kring midsommarstången och med sill och färskpotatis på matbordet
Midsommarnatten har ett stort inslag av tro på övernaturliga väsen och framtidsprofetior om man handlar på vissa sätt. Folktron säger bland annat att man skall akta sig för att bada för att inte råka ut för Näcken. Flickor skall också plocka sju, eller nio, sorters blommor, helst vid ett vägskäl, klättra över nio gärdesgårdar och lyckas man sedan somna utan att yppa ett ord lär man i drömmen kunna se sin tillkommande.
// Wikipedia


Midsommarfirandet skedde på Romstad, hos Linas föräldrar som var i Spanien, och vad passar då bättre än att ockupera huset för midsommarfest?!   =D

Vi var 20 pers som grillade, dansade runt midsommar stången och helt enkelt hade ett jävla party!!!  8D
Under tiden vi åt underhöll våra egna trubadurer Per & Erik med uppskattad sång och gitarrspel... fast vissa perioder måste jag säga att publiken överröstade...

Publikens favorit kvällen igenom utan tvekan refrängen till denna:   LYSSNA! (lyssna från 0:40, så vet ni hur det lät runt bordet)

Efter massor av god mat och massor av nubbe var det dags för laglekar och sen lite dans runt stången (haha vi var gudomliga på små grodorna)..  Framåt natten bjöds det på nattamat inomhus och vi myste ihop oss i sofforna och fåtöljerna..  

Ja, ni vet ju att en bild säger mer än 1000 ord så...(klicka för större bild):


den blivande stången Joel & Rickard Henrik, Vivvi, Rebecka & 
Erik & favoriten Lina & Sofia håller välkomst-tal Erik, Joel & Kristoffer 
Grillarna tänds! Vivvi & henrik  Peter 
Lina - brödbakerskan Gott! Josef & Erik
Per & Joel Jag & Per Emelie
becky & Vivvi Jag & Sofia Långbord
Trubadurerna från Norrstrand! Josef i dimman Erik, Jag & Sofia
Sofia & Kristoffer Lekar efter maten Kaos!
Det vinnande laget! MLI & Jag Trubadurerna kör stenhårt på kvällens sista låt!


Hela midsommardagen gick åt till återhämtning! Trevligt sällskap hela dagen, mycket slappa och mysa och en mini-picknick i Mariebergsskogen!

På kvällen åkte jag och Lina och hämtade Erik ute på Hammarö och sen bar det av hem till PL.
Jag, Lina, Erik, Peter, Henrik, Emelie, Rickard och "killen jag träffat förut men just nu inte kommer på namnet på", satt och drack lite, käkade popcorn, tittade på bilderna från midsommarafton, såg på fotboll och hade allmänt partystämning.

Skönt oseriös feststämning ledde till frekvent spelande av dessa underbara låtar;
  DEN HÄR       och      DENNA   (sommarens hit)   ;-p


Nu ska jag käka lite mat (färskpotatis mm) och sen blir det en sväng till Lina.....



Ann-Sofie - B som i bag, B som i box, B som i Bag in Box

Var är boxen? 
Där är boxen!
Var är boxen?
Där är boxen!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0